Episode 7: Interne links

I dagens afsnit, taler Alexander Leo Hansen og Henrik Bondtofte om interne links. Interne links bruges både til at navigere brugere rundt på websitet, men også til at fordele den interne linkværdi. Som webmaster, kan du selv kontrollere hvilke sider på dit website, der skal være de stærkeste og dette gør du igennem dine interne links.

Hør meget mere om interne links ved at klikke dig ind på din favorit PodCast-tjeneste igennem ovenstående links eller klik på play neden for, for at se episoden som video i stedet.

Henrik Bondtofte: Velkommen til Linkbyggerne. Dagens afsnit handler i dag om interne links. Med mig har jeg min gode kollega, Alexander L. Johansen. Jeg tænker, du måske kunne starte med at give en kort introduktion til, hvad interne links er.

Interne Links

Alexander Leo-Hansen: Altså interne links, det skal man forstå på den måde, at en ret god analogi er, at når du kigger på vejskilte ude i byen, så kan man se, hvor man bliver ført hen.

Og det er lidt det samme på ens egen hjemmeside, hvor vi har et internt links, hvor vi typisk sætter de mest kendte interne links, som man måske ikke lige tænker over. 

Det er alle menupunkterne, hvor man kan se, at der bliver du så ført hen til udvalgte kategorisider, som typisk også er de sider, som har mest værdi for brugeren, fordi det er derfor, de ligger oppe i sådan en menu.

Henrik Bondtofte: Ja, og de fremhævede er store, ikke også? De er meget tydelige.

Alexander Leo-Hansen: Så det er jo der, hvor man som bruger kan klikke på et link og gerne vide, hvor man bliver sendt hen og så kommer man hen til det rigtige sted.

Og der er jo rigtig mange interne links på forskellige sites, og det er der jo også en rigtig god grund til, fordi det er jo lidt, når vi har talt med omkring linkbuilding i de andre emner, så har det jo altid været eksternt linkbuilding. Men det her er jo egentlig også det, man kalder for intern linkbuilding, hvor du også linker internt på dit eget site. Og det er jo lidt i forhold til at give en bedre brugeroplevelse, og egentlig også for at få dine besøgende til at være længere tid på dit site.

Og når du begynder at linke rundt på dit eget site, så er det, at man kan få mænd på måske ti forskellige undersider,i stedet for kun, at de kommer ind på næste undersider, læser lidt og så kommer de ikke rigtig videre.

Henrik Bondtofte: Ja, lige præcis. Vi kan gøre brugerne opmærksomme på, når vi i hvert fald har noget yderlig information, som de kunne læse, som kunne være spændende, mens de sidder og læser f.eks. en artikel om interne links, så kunne det være, at der kom et link til, hvad er en p-trank, eller læs mere om crawling her, som også er en vigtig del i forhold til interne links.

Ja, og som du er inde på, interne links, de består typisk af tekst, og vi har de mest kendte former for interne links, det er selvfølgelig selve websitesstrukturen eller navigationen, som typisk er placeret øverst på et website, og på et mobilt website, så er det jo typisk placeret i en brugermenu eller en sidemenu. Men fælles for altid, for navigations interne links, det er, at de er fremhævet på den ene eller anden måde, så man ikke er i tvivl om, det er de her links, man bruger til at interagere med sitet som udgangspunkt, og finde frem til de overordnede emner.

Alexander Leo-Hansen: Ja, og det er jo også lidt det, vi i forhold til, da vi nævnte brugervenlighed tidligere,at nogle gange kan man se på hjemmesider, hvor de simpelthen ikke markerer et internt link, altså hvor det bare går i ét med selve teksten.

Henrik Bondtofte: Ja, stylingen.

Alexander Leo-Hansen: Ja stylingen, den er forkert, fordi den bare har samme styling som den normale tekst, og så kan man kun opdage dem, hvis du tager selve cursoren ind over selve teksten,

og andre gange, så kan man faktisk slet ikke heller engang opdage dem med selve stylingen, når du kører cursoren ind over, og det er jo et kæmpe problem, fordi man mangler den her brugervenlighed,i at man kan klikke sig rundt, og egentlig også i, at man fysisk kan se selve det interne link inde i artiklen.

Henrik Bondtofte: Ja, det er selvfølgelig et stort problem, det er et side, som gør opmærksom på andre sider,man kan klikke sig hen til, men hvor man ikke kan se linket, hvis det er stylet præcis i sådan  noget andet.

Og man kan også sige, at det er også noget, Google lægger mærke til.

Hvis du skjuler dine interne links, altså det er jo basically en form for cloaking, at du laver links, man ikke kan se i forbrugeren, det giver bare ikke så meget mening, fordi det er på eget side.

Men lad os nu sige, at man bare gerne vil have en masse interne links,så Google Spotter kunne følge dem, så kunne man i princippet godt cloake dem.

Men problemet med det, det er jo, at når vi ikke går særlig meget opmærksomme på de her interne links, så pålægger Google heller ikke de links særligt stor værdi.

Så hvis vi linker på den måde, at brugerne ikke kan se linksene, så må man også forvente, at den linkværdi, der bliver kanaliseret til sider, ikke er særligt stor, fordi man simpelthen ikke kan se linksene.

Alexander Leo-Hansen: Ja.

Henrik Bondtofte: Og vi kender det jo fra eksterne links også, altså lad os sige, du, links der er stylede, der er kæmpestore, der næsten ikke er til at komme udenom, det er i virkeligheden noget, man gør rigtig meget opmærksom på.

Og derfor vil Google også som udgangspunkt pålægge dem en større vægt, fordi du gør så meget opmærksom på dem, at det må være fordi, de er vigtige. Og man kan sige, at når man arbejder med interne links, den helt store forskel på de eksterne, det er jo, at det er dig, der står for alle linksene som webmaster, og du bør have godt styr på, hvad der er vigtigst på dit website.

Så derfor vil Google meget gerne følge, hvad det er, du vægter mest. Og der er jo mange forskellige måder, man egentlig kan vægte  vigtigheden af en side på, igennem de interne links.

For eksempel kan man gøre det gennem antallet af interne links. Man kan sige, at den vigtigste side på dit website, det bør også være den side, der har flest interne links, altså den, du går mest opmærksom på. Næst vigtigste bør være den, der linkes til næst flest gange, osv.

De sider, der ikke er særlig vigtige på et website, man kan selvfølgelig diskutere, bør man have en side, som ikke er særlig vigtig, men der kan være mange årsager til, at man har mange former for indhold, der er mindre vigtigt end andet indhold.

Dem skal man så sørge for at linke mindre til, end det, der er vigtigt for en.

Fordi man kan sige, at det, som Google bruger de interne links til, det er jo også at fordele PageRank fra externe links rundt omkring på websitet.

Og når man følger den formel, som er den, Google bruger, så bruger man jo også linksene til at tildele styrke, det vil sige PageRank eller autoritet, eller hvad man nu vil kalde det, til de enkelte sider.

Så grundlæggende, de sidder, du linker mest til, det er dem, der har den bedste forudsætning til at klare sig bedst i søgeresultaterne.

Fordi man kan analysere mest muligt af den værdi, websitet har til rådighed rundt.

Og man kan sige, at når man arbejder med eksterne links, så fylder vi på i den her bankbog. Hver gang du får et links, så kommer der mere på bankbogen. Men de her penge skal formidles ud på websitet eller bygningen, hvis man kan sige det sådan. De steder, hvor du gerne vil forbedre et givent punkt.

Alexander Leo-Hansen: Men kan man så komme til, at når du siger f.eks., at man skal linke mest til de sider,

der er mest vigtige for ens egen website, webshop eller hvad man nu har, kan man så også komme til at linke for meget til et eller andet underside, f.eks.? Eller viser man bare over på Google, at det her site er virkelig, virkelig vigtigt?

Henrik Bondtofte: Kan du uddybe spørgsmålet?

Alexander Leo-Hansen: Jamen, hvis man sørger for at lave et internt link til en underside på samtlige af sine andre undersider, og linke hen til den her side, fordi det er herovre, man har det produkt, hvor man har allerbedste marker på f.eks.?

Henrik Bondtofte:Ja, nej, det kan du ikke gøre internt. Det har jeg aldrig set en case, hvor man har linket for mange gange internt til noget. Men omvendt har vi jo set, tusindvis af gange med eksterne links, hvis man bliver for aggressiv og køber, eller anskaffer så for mange links til en given URL, så det ser meget unaturligt ud i tilgangen, til at få voldsom ud for Google.

Jamen, så har det en negativ effekt lige pludselig i stedet for en positiv.

Det kan du ikke gøre på samme måde internt på website, så du kan ikke få en side til, at hvis du er ude af et indeks, så vil du linke for meget til den internt.

Alexander Leo-Hansen: Så det er også den helt store forskel på eksterne linkbuilding og interne linkbuilding, at man har lidt bedre arbejdsmuligheder, kan man sige?

Henrik Bondtofte: Ja, lige præcis.Men man kan sige, at man godt kan linke for meget, hvis man generelt set linker for meget.Altså lad os nu sige, at hver side på dit website består af 100 links til andre sider. Så begynder vi at komme derhen, hvor det rent for et brugermæssigt synspunkt ikke er en hjælp længere.

Det svarer lidt til, hvis du går ind i en tøjbutik og du gerne vil kigge på en skjorte, siger du til ekspedienten. Ekspedienten kommer med 100 forskellige skjorter og siger, hvad for en vil du kigge på?Det er ikke en særlig god hjælp.

Alexander Leo-Hansen: Det er jo også, hvis man så begynder at få et site, der ligner Wikipedia lidt for meget med, at du er inde på sådan en underside, der er 100 forskellige links til samtlige ord, de har en anden side omkring.

Hvis man har et stort site, så findes der også nogle forskellige plugins.For eksempel i forhold til WordPress, hvor du kan lave noget optakning, så man laver nogle automatiske interne links, hvis du har nogle sider med sidetitler med nogle specifikke ord.

Men det kan nok også hurtigt blive for meget. Der kan man måske også sætte et plugin, der måske sætter, at der max. skal være 5-10 interne links.

Henrik Bondtofte: Det kan man nemlig lige præcis sige. I stort set alle de plugins, der findes. Hvis der findes nogle, hvor man ikke kan gøre det, så kan det være lidt farligt. For de langt de fleste, der findes nogle ganske udmærket til WordPress,

der vil du kunne sætte vægtningen og sige, hvor mange links er der til den her.

Og så vil du også kunne fordele vægtningen på den måde, at du kunne gå ind og sige, at det her er de vigtigste sider.

De har den højeste faktor, alle under det har en mindre faktor.

Og så vil pluginet sørge for, at den kun linker fem gange til en ikke så vigtig side, og måske 50 gange til en vigtig side.

Alexander Leo-Hansen: Når man ikke kan overdo og lave for mange interne links til den underside, så kan man jo egentlig godt komme i et problem med, at man slet ikke laver nogle interne links.

Fordi vi har jo set nogle cases, hvor folk bare ikke har lavet nogle interne links til deres nye underside omkring et nyt produkt. Og man heller ikke prøver at lave noget p-arbejde, så man får nogle gode naturlige eksterne links. Og så har Google jo ikke nogen jordisk chance for at se det. Der kan måske komme lidt via noget sitemap, men det er jo ikke altid det.

Henrik Bondtofte: Ja, det bliver nemlig det, vi kalder for en offent page. Særligt hvis Google kender det gennem et XML sitemap, men ikke har fundet et link ind til siden.

Det er faktisk en af de største udfordringer, jeg ser rigtig mange sites have. Det er det her med, at hvis du ikke har et internt link til en side på dit website, så kan Google som udgangspunkt ikke finde den.

Og lad os sige, at de kan finde den, så skulle det være på grund af et eksternt link, der peger over på den, så får du noget PageRank ført derover til den pågældende side. Med den pågældende side har ikke nogen links fra selve websitet.

Så det vil sige, det er lidt ligesom om, at forudsætningerne for den er aldrig gode, fordi selve websitet, det ligger på, stemmer ikke på det. Et internt link er en stemme, en anbefaling, læs det her, klik på det her.

Ligesom et eksternt link er

Alexander Leo-Hansen:Og der er det så et problem, hvis man ikke gerne befaler en sin egen internt sider.

Henrik Bondtofte: Præcis. Selve siden fødes med en patroning på 0, altså 0-værdi. Den får ikke engang et link fra det interne for websitet. Så gør vi, at den får et link eksternt fra.

Men lad os nu sige, at der både bliver stemt på den interne og eksterne. Så har du en meget stærkere side her.

Alexander Leo-Hansen: Og det er jo også, man kan jo sige, at så egentlig også godt bruger interne links i form af at få et nyt undersiden indekseret.

Henrik Bondtofte: Yes, absolut.

Alexander Leo-Hansen: Det er jo også super relevant, at sige til dem, der lytter med.

Henrik Bondtofte: Ja, man kan sige på en webshop, for eksempel,så sker det jo helt automatisk, hvis du udgiver et produkt, og så husker at lægge den i en kategori, som Google havde gang til.

Og på en webshop, så vil man sige, at hvis man ikke lægger af,i hvilken kategori et produkt skal ligge i, så vil du typisk blive et orphan-produkt, fordi du har ikke nogen kategorier, der linker til selve produktet.

Og man kan sige, at udgiver du et blogindlæg på…I WordPress, så vil der også altid være en kategori eller taxonomi-side, der viser et link til den her side, du har publiceret.

Men du kan i princippet godt oprette sider, som der ikke linkes til.

Hvis nu i WordPress, for eksempel, bare går ind og opretter en side, og du så ikke laver nogen links til den, når man sætter den i en menu, så bliver det jo en orphan-side som udgangspunkt.

Men mindre du så har et XML-sitemap, der er tilmeldt search-kontrol, der pinger Googlebot og siger, hey, vi har den her URL, I lige skal kigge på. Men igen den vil aldrig kunne rangere særlig godt, hvis den ikke har noget, der hedder P-trank, altså nogle link-værdier.

URLS

Alexander Leo-Hansen: Ja, og hvordan er det lidt i forhold til de interne links, vi har talt om nu, der er noget, der hedder kompatible URLs, og ikke kompatible?

Henrik Bondtofte: Ja, altså…

Alexander Leo-Hansen: Det ved jeg du ved en del om

Henrik Bondtofte: Jeg plejer at dele URL-adresser op, når det kommer til interne links, så man kan i princippet også gøre det i forhold til eksterne links, hvor jeg siger, kompatible URL-adresser, det er alle de adresser, der kan gøres i Googles index, det vil sige, de er parat til at blive indekserede.

Ikke kompatible URLs. Af alle de sider, der er den ene eller anden årsag, ikke kan blive indekserede i Googles index.

Det kunne for eksempel være, at det er en sorteringsside, hvor der er påsat et noindex.

Det kan være, at der er et canonical tag på den pågældende side, det peger på den anden side, det vil sige, man fortæller Google, vi har den her side, men det er den herovre, der skal indekseres.

Det gør den side, der ikke skal indekseres, til ikke kompatible, og den anden til kompatible.

Og det kunne også være, at siden var blokerede gennem robots.txt, så ville det heller ikke kunne indekseres, og så er det en ikke kompatible URL.

Og man kan sige, det her med kompatible og ikke kompatible URLs, blev ret vigtigt, når man snakker interne links, fordi når du skal fordele dit websites værdi rundt intern på websites, det gør du så igennem dine interne links.Og de steder, du linker flest gange til, det er de side, der er det vigtigste.

Men nogle gange er du nødt til at linke til en ikke kompatible URL, for at en bruger kan finde frem til den. Men den ikke kompatible URL, kan ikke bruge linkværdien, der peges ned på siden, fordi den ikke kan rangere.

Så derfor prøver jeg altid at forklare, at når man har et website, der har kompatible og ikke kompatible URLs, og det har stort set alle websites, så skal man så vidt muligt prøve at linke så lidt til de ikke kompatible URLs.

Fordi den pagerank, man overfører til de sider, bliver altså ikke kanaliseret ud eller brugt til noget.Så nu mere du kan have linket til kompatible URLs, som kan bruge den her værdi til noget, nu bedre er det som udgangspunkt.

Når det er så at sagt, så er det jo rigtig svært, altså man har ikke kompatible URLs,altså sorterings, det kunne være sådan noget som pris, eller brand eller et eller andet i en sorteringsfunktion. Det er super brugbart for en bruger.

Vi er nødt til at ligge tæt og vise det, så brugeren kan se det, men vi har så påsat en undeks fordi vi ikke har indekseret siden.

Men at linke til den side 10.000 gange, vil måske ikke være så smart, kontra en enkelt gang på selve kategorii siden, hvor man kunne filtrere på det.

Og man kan sige, at hvis man ikke er god til at lave mange interne links, så når man har en forfordeling af de sider, der skal indekseres har jo flere links end andre, så har man sådan lidt sådan en flad profil, og så er det meget svært for Google at prioritere, hvad er vigtigst på den her side.

Og vigtighed i forhold til, vil jeg sige, hvor mange interne links skal en side have, så vi har for det første det her med, nu starter vi med at sige, at de vigtigste sider skal have flest interne links.

Men man kan også sige, de sider, der konkurrerer på de mest konkurrencepræget søgeord, er i virkeligheden dem, der nok skal have flest interne links.

Fordi de er dem, der har brug for mest mulig, hvad hedder, pagerank til at klare sig godt, fordi de er oppe imod større konkurrence.

Så ja, du bør linke flest gange til de vigtigste sider, men man vil selvfølgelig også lige se på konkurrencen, hvis de vigtigste sider er på nogle søgeord, hvor der nærmest ikke er nogen konkurrence, så er det ikke nødvendigt at linke 10.000 gange til den side.

Så kan man måske vælge nogle andre sider også, man prioriterer.

Alexander Leo-Hansen: Og hvordan er det lidt i forhold til det her interne link, er der forskel på, om man har det sådan ret højt oppe på sit site, eller lidt længere nede, hvis du har sådan en kæmpe kategoriside, med flere tusinde ord, er det så lidt også, når man lidt kigger over i sådan noget eksternt link building, der er der også mange fokusere på at få sine links øverst i artiklen.

Henrik Bondtofte: Ja, altså igen, det er jo samme, altså man har det jo fra en masse forskellige Google-petenter, men som udgangspunkt, så er det jo det, som brugeren ser først, der er det vigtigste.

Man kan sige, nu længere nede, lad os sige, vi har en 14 a4 sider lang artikel, og der kommer nogle links langt nede på siden. De kan godt være vigtige, de her links, men det er det, der ligger øverst, og først, det er det, som Google opfatter som det mest vigtige, som udgangspunkt.

Men man kan så igen, hvis du har et vigtigt link langt nede på en side, så kan man fremhæve det ved at gøre linket større, måske i en anden farve, sådan er det virkelig for brugerne, og sådan, wow, det skal jeg virkelig klikke på, du går meget opmærksom på det.

Og hvis du gør det, så vil Google også forstå, at du går mere opmærksom på det her link, og så vil de pålægge mere vægt til det link. Hvor meget fuldstændig umuligt at vide noget om, det er sådan rent teori.

Alexander Leo-Hansen: Ja, det er jo rent teori, og man kan måske også spekulere lidt i, om de måske også har noget af deres algoritme, der går ind og kigger på CTR på interne links.

Henrik Bondtofte: Meget enig, det tror jeg.

Alexander Leo-Hansen: Der kan man jo forhåbentligvis også selv prøve at arbejde mod en højere CTR på de links, men så eventuelt lave det lige det større, eller lave til grøn farve, kontra de andre, der er blå, blå i og alt.

Henrik Bondtofte: Ja, ja, lige præcis, lige præcis, så kan man style dem på den måde.

Men i forhold til det her med, hvor meget af Patrank, der så kommer om, der så kommer 50% mere end for en almindelig styling eller et eller andet, det er kun inde ved Google de ved det ,fordi Patrank-algoritmen er jo snart 30 år gammel, og de ingeniører, der sidder og arbejder på den slags, nu var jeg jo ikke mere til at bygge det originale, jeg er meget sikker på.

Og der er mange ting, de ikke ved derinde efterhånden, fordi det bliver så stort, og man deler det jo også op i forskellige grupperinger, der er jo ikke bare én, der sidder med alle search og har al  den viden, det er jo for farligt.

Ankertekster

Henrik Bondtofte: Ja, så måske lige komme lidt ind på ankertekster her. Til sidst, hvad kunne man ellers bruge, lad os nu sige, vi har tekst, ankertekster.

Alexander Leo-Hansen: Ja, det er jo sådan, generelt når du taler om ankertekster, som vi også har lavet nogle tidligere afsnit omkring, det har så været i forhold til den eksterne linkbuilding, der har vi jo været meget bevidst om, at man skal være bevidst om sit valg af ankertekster, og egentlig gerne fokuserer på nogle meget generiske, og ikke sådan en fokus på money-keywords. 

Hvorimod at når de er interne links, der kan man måske godt bevæge sig lidt mere aggressivt til værks, hvor man linker til sin græsslåmaskine underside og bruger ordet græsslåmaskine, i stedet for at læse mere, eller bare klikke her, fordi det gør forhåbentlig også, at brugervenligheden bliver bedre, fordi jeg så ved, at den der skal klikke, tænker okay, nu klikker jeg mig hen til græsslåmaskinen ved at klikke her.

Så der kan man sagtens linke rundt til alle sine forskellige undersider med præcist selve URL’en.

Henrik Bondtofte: Ja, og man kan også sige, det er jo også, altså man kan jo sige problemet med det, altså i forhold til det interne, altså Google er jo godt klar over det, dig som webmaster, der sidder og sætter ankerteksterne, så du sætter jo hvad det er, der linkes til.

Og man kan sige, når vi kommer ud i eksterne, så er det sgu, det er ren utopi, at tro, at alle der linker til græsslåmaskinen kategorien på dit website, bruger græsslåmaskinen som ankertekst. Men det vil have en super effekt, kan man sige, hvis de gjorde det.

Og dog kom an på, hvor mange der gjorde det, lad os sige, det var helt naturligt, så ville det have en super effekt.

Går man bare ud og bygger 10 links med græsslåmaskinen til græsslåmaskinen kategorien, så er det meget sikkert, du får det modsatte resultat, at Google simpelthen vil sørge for, at du får en dårlig rangering. Det er i hvert fald det, vi ser tit, hvis man kører rent ekstra match.

Årsagen er, at Google kan lynhurtigt, der er simpelthen ingen jordig chance for, at ti websites inden for samme måned har omtalt det samme og brugt præcis samme ankertekst.

Det er altså urealistisk scenarier, så det er meget nemt at afkode som fake.

Outro

Alexander Leo-Hansen: Så selve konklusionen her for i dag, det er vel egentlig, hvis man ikke rigtig arbejder med sin interne links, så skal man virkelig komme i gang med det.

Henrik Bondtofte: Man kan gøre rigtig meget med de interne links, det kan man rigtig, rigtig, rigtig meget.

Hvis du spørger mig, så er det egentlig de størst og mest oversete emner inden for SEO.

Og det er jo særligt, hvis man nu har arbejdet rigtig meget med ekstern linkbuilding, fordi en ting er at få ført linkværdien ind på websitet, men herfra så er det jo vores opgave og kanalisere det videre til de sider, som i hvert fald kan gøre mest gavn af dem.

Og derfor synes jeg også, det giver rigtig god mening, at vi laver nogle flere afsnit om interne links, hvor vi går lidt mere i dybden. For eksempel kunne det være sådan noget som strukturnavigation, vi tager frem og går mere i dybden med.

Alexander Leo-Hansen: Og det er jo også noget, hvor du har jo også skrevet en bog omkring interne links.

Henrik Bondtofte: Det har jeg.

Alexander Leo-Hansen: Så det kan man også kigge lidt nærmere på, hvis man synes, det kunne være interessant.

Henrik Bondtofte: Over 100 a4 sider om interne links, det er bestemt ikke et lille emne. Lad os lave nogle flere afsnit om det.

Alexander Leo-Hansen :Ja, det synes jeg, vi skal gøre.

Jamen, vi siger tusind tak for at have løbet med den her gang, og vi ses til næste afsnit.

Deltag i diskussionen