Episode 6: Ankertekster

En ankertekst er den synlige og klikbare tekst i et hyperlink, som giver brugeren en beskrivelse eller opsummering af det indhold, som brugeren kan forvente at lande på ved at klikke på linket. En god ankertekst fungerer som en slags annoncetekst for modtagerwebsitet, men det vil være afsenderen, som har defineret den.

Ankertekster har været og er stadig et vigtigt signal for søgemaskiner. Netop fordi ankertekster bruges til at belyse, hvad man kan forvente at finde på modtagerwebsitet, har søgemaskiner brugt dette som en meget stærk indikator for, hvad indholdet omhandler, og dermed brugt signalet til at rangere hjemmesider i søgeresultaterne.

Google og andre søgemaskiner nedfaser imidlertid effekten af ankertekster løbende, fordi de er blevet misbrugt i stor stil af folk, der arbejder med SEO og spammere. Google Penguin, en større opdatering fra Google i 2012, søgte at komme linkmanipulation til livs, og en af de faktorer, Penguin kigger allermest på, er ankertekster på links.

Selvom ankertekster stadig er brugbare for dine brugere, bør du være forsigtig med at blive ved med selv at oprette links eller bede om links med optimerede ankertekster, hvilket vil sige ankertekster, hvor dine primære søgeord indgår. Der er tale om en fin balancegang, og det er vigtigt at bruge naturlige ankertekster. En naturlig ankertekst vil i sjældne tilfælde udelukkende være et enkelt søgeord, og det giver bedre mening at bruge ankertekster som en slags vejskilte i intern linkstruktur. Eksternt vil man i stedet forvente at folk linker med mere beskrivende ankertekster.

Deltag i diskussionen