Episode 4: Kataloglinks – Skal du gøre brug af link-kataloger eller holde dig fra dem?

I dagens episode taler Alexander og Henrik omkring kataloglinks. Linkkataloger var i tidernes morgen en meget effektiv form for links, som et hvert website, bare måtte have, men hvordan forholder det sig i 2022? Lyt med når Alexander og Henrik argumenterer for og i mod. 

Introduktion til emnet: Linkkataloger

Velkommen til en episode af Linkbyggernes podcast, hvor fokus er på linkkataloger og deres rolle i moderne SEO. Linkkataloger har længe været en del af linkbuilding-landskabet, men deres betydning og effektivitet har ændret sig gennem årene som følge af søgemaskinernes algoritmeopdateringer. I denne episode udforskes både fordele og ulemper ved linkkataloger samt, hvordan man bedst kan udnytte dem i en moderne SEO-strategi.

Linkkataloger er online-biblioteker, der indeholder links til forskellige hjemmesider, organiseret i kategorier og underkategorier. Tidligere blev linkkataloger ofte brugt som en primær metode til at opnå indgående links og forbedre hjemmesiders synlighed i søgeresultaterne. Men med de mange opdateringer af søgemaskinealgoritmer, især Googles Penguin-opdatering, er værdien af linkkataloger i SEO blevet mere nuanceret.
I løbet af denne episode gennemgås følgende emner i forbindelse med linkkataloger:

Historien om linkkataloger og deres betydning i tidlige SEO-strategier. Fordele og ulemper ved at bruge linkkataloger i nutidens SEO-landskab. Kriterier for at vælge kvalitetslinkkataloger og undgå dem, der kan skade hjemmesidens omdømme og placering i søgeresultaterne. Bedste praksis for at indsende hjemmesider til linkkataloger og optimere deres præsentation for at opnå maksimal værdi og synlighed.

Derudover præsenteres alternative linkbuilding-strategier, der kan supplere eller erstatte brugen af linkkataloger, herunder indholdsmarkedsføring, gæsteblogging og sociale medier. Disse strategier kan hjælpe med at opbygge en mere naturlig og varieret linkprofil, der er mere robust over for søgemaskinealgoritmeændringer og potentielle straffe. Forbered dig på en spændende og informativ episode, hvor emnet linkkataloger og deres betydning for moderne SEO-strategier udforskes. Lær hvordan du kan forbedre din hjemmesides linkprofil, navigere i det skiftende SEO-landskab og opnå bedre synlighed i søgeresultaterne ved at forstå og udnytte linkkataloger på en ansvarlig og effektiv måde.

Transkribering

Alexander Leo-Hansen: Velkommen til Linkbyggerne. Mit navn det er Alexander Leo-Hansen og her ved siden af mig har jeg min kollega Henrik Bondtofte. I dag der skal vi tale om katalog-links. Lidt i forlængelse af det vi talte om i sidste afsnit i forhold til naturlink profiler og få noget variation ind og der kan man jo, klart godt bruge katalog-links. Men kan du lige hurtigt forklare helt præcist hvad, hvad er et katalog-link?

Henrik Bondtofte: Ja. Altså det klassiske katalog-link som vi kender dem, det stammer jo helt tilba- ge fra da SEO havde sin begyndelse. Og inden søgemaskiner i virkeligheden blev rigtigt gode. Hvis man kan huske tilbage på sådan en søgemaskine som AltaVista, Yahoo, det var jo primært en række af links listet op på en side.

Det vil sige, de fandt frem til de gode links til de gode hjemmesider så du kunne gå ind under en given kategori og finde de bedste hjemmesider indenfor det pågældende emne.

Men det er jo sådan man startede internettet op kan man sige og siden hen så har vi så fået søgema- skiner, som jo er en meget mere effektiv måde at finde frem til interessante hjemmesider på. Men link-kataloger lever stadig videre den dag i dag, på trods af at der ikke rigtigt er særligt mange der egentligt bruger dem i praksis.

Og så har vi jo også en lidt mere snæver udgave af den, altså sådan niche kataloger eller virksom- hedsregistre og så videre. Og de kan absolut stadig have sin berettigelse, i hvert fald som en del af et linkparametermix. Men hvis vi går sådan femten år tilbage i tiden, dengang der kunne du faktisk opnå ufatteligt gode placeringer udelukkende ved at arbejde med link-kataloger og dengang havde vi en hundrede til to hundreder danske link-kataloger hvor man kunne tilmelde sit website. Og ene og alene ved at bruge den link-building taktik så kunne man faktisk opnå rigtig gode placeringer.

Det kan man ikke længere den dag i dag. Men ikke desto mindre så fungerer de jo fantastisk som et supplement til en ens eksisterende link-profil. Men altså ikke som en ensidig taktik. Men man kan jo også sige, det er jo også det det handler om i forhold til det her at have et linkparametermix, det er at uanset hvordan du bygger links, hvis det er på den samme måde du gør det hele tiden, så vil effekten være forsvindende lille til ikke eksisterende.

Alexander Leo-Hansen: Og det er jo også det, altså det som du siger, det var superpopulært for må- ske ti år siden og der er nok stadig nogen der fortsat bruger det. Det er vel også fordi det er så nemt at komme ind på de link-kataloger, altså det er vel stadig lige så nemt som det er nu, som det var for ti år siden. Der er bare et, færre antal af dem. Men som du også siger, det er jo meget godt og, ja, i forhold til ens linkmix, komme med ind på de her kataloger og så måske også kigge lidt nærmere på de internationale link-kataloger, fordi de er typisk stærkere, der er også flere af dem contra det dan- ske udvalg.

Henrik Bondtofte: Ja, altså vi har jo nogen rigtig gode, store stærke internationale stadigvæk som har masser af autoritet. Sådan som noget som Best of the Web botw.org mener jeg den ligger på.

Alexander Leo-Hansen: Ja.

Henrik Bondtofte: Og så havde vi jo tidligere, jeg kan faktisk ikke engang huske hvad det hed, men Yahoo havde det, nej Google…

Alexander Leo-Hansen: Jeg tror det er, der var den der hed Demos.

Henrik Bondtofte: Demos. Ja lige præcis det var…

Alexander Leo-Hansen: Ja og den lukkede ned for, ja er det snart tre-fire år siden den lukkede ned, tror jeg.

Henrik Bondtofte: Præcis. Det var et rigtigt, rigtigt stærkt katalog og som jeg husker det så var det faktisk Googles katalog. Og…

Alexander Leo-Hansen: Ja der var, det var svært og komme ind på det og det var vist drevet lidt ligesom Wikipedia af, af, ikke tilfældige mennesker, men mennesker der var indenfor den kategori, det var noget med at man skulle sende en fire-fem relevante links ind for at vise at man…

Henrik Bondtofte: at man vidste noget om emnet

Alexander Leo-Hansen: havde et godt indblik af det. Ja.

Henrik Bondtofte: Præcist. Men der havde man lidt samme problematik som man havde, eller man kan have med Wikipedia, du skal fordi de editors og de editors der står for noget indhold. Det kunne typisk være en konkurrent der sad på det på Demos.

Alexander Leo-Hansen: Ja.

Henrik Bondtofte: Jeg mener at jeg havde i hvert falde adgang til, ham der havde adgang til den danske SEO kategori, mener jeg på Demos engang. Men det var jo faktisk en af seed sitesne engang Google startede deres crawl og det har jo også være fordi det var et register med hård moderering, det vil sige, der kommer ikke noget skrammel ind.

Og man kan sige det er jo også lidt det der er definitionen på, skulle der være et katalog som Google kan bruge til noget, så skal der være en hård moderation derinde fordi hvis alt bare kommer igen- nem så er det jo ikke en blåstempling af at det er et godt sted at finde links fra. Men der er ikke no- gen tvivl om at Google har brugt de her typer af sider som seed sites engang.

Og særligt også biblioteker var rigtig gode til at have linksamlinger engang og lige præcist bibliote- karer, de er jo som udgangspunkt ret gode til at finde frem til nogen gode kilder der måske ikke er kommercielt præget.

Alexander Leo-Hansen: Ja. Men hvordan ser du det så, altså de der link-kataloger er de bedst at bruge i forhold til at få nogen bedre rankings eller er det egentligt også lige så godt at bruge i for- hold til bare at få indekseret et nyt site. Altså man får lidt nogen links eller man skal måske lidt som et mix af begge dele.

Henrik Bondtofte: Ja hvis, det er lidt en blanding af begge dele her. Fordi altså man kan sige, som du selv var inde på, de er supernemme at komme ind på de forskellige link-kataloger der er. Altså Danmark har sådan noget som Onsunet og dk, og linkfeed.dk og en masse andre.

Alexander Leo-Hansen: Og så er de også gratis.

Henrik Bondtofte: Ja de er nemlig gratis mange af dem, og det tager et kvarter til en halv time at udfylde informationerne. Så det er meget, meget nemme links og man kan sige, når du starter med at bygge et website op så skal du have det indekseret, så du skal have et link derfra eller tilmeldes searchcontrol, men jeg vil altid anbefale man starter med at linke til et website. Så den lige får en

anbefaling og Google vælger at sige, okay det er vigtigt nok til at indeksere hele det her website. Og der er de jo fantastiske til at komme i gang med. Altså oprette en fire-fem-seks stykker.

Men ellers så ville jeg bruge dem som et supplement. Altså vi har jo også det her med, i Danmark, en af de udfordringer vi har når man har mange links, altså vi har i virkeligheden meget begrænset mængde af ip-adresser tilgængelige i Danmark. Så meget hurtigt kommer man også til, selvom man måske bytter nogen links med nogen og man får naturlige links, så tit og ofte vil det være fra nogen- lunde samme ip-adresse eller måske i hvert fald samme C-klasse ip-adresse. Måske ikke lige D- klassen, men C og vi har i virkeligheden meget, meget få A og B klasse iper i Danmark tilgængelig.

Så på en eller anden måde deler vi alle sammen samme ip ranges alt efter hvor du har hostet. Og så har vi udfordringer med at vi nogle gange har nogen hosts der er meget bedre end andre, sådan no- gen som Simply, der gør det rigtigt godt. Det betyder bare desværre, rigtigt mange sites er hostet hos dem og så pludseligt får man et link fra et website der ligger på samme ip-adresse som det web- site man gerne vil have et link til. Eller næsten samme adresse.

Så ip variationen der kan de være rigtigt gode at bruge til, fordi de er hostet på en masse forskellige sider. Ganske vist kan de også være hostet på sådan noget som Simply, men der vil også være varia- tioner af dem på alle mulige andre hosts. Så bare af den grund alene, for at øge, hvad er det nu det hedder, mængden af forskellige ip-adresser der linker for at skabe et mere naturligt billede af ens link-profil, er nok årsag til at man bør gøre brug af dem i hvert fald i en vis udstrækning.

Alexander Leo-Hansen: Ja. Hvordan finder man så de her link-kataloger? Er det noget man nemt kan finde eller?

Henrik Bondtofte: Altså der findes en oversigtsside der hedder linkkataloger.dk, men jeg tror ikke den har været opdateret i seks-syv år. Så en meget, meget stor mængde af de links der ligger herinde de virker i virkeligheden ikke mere. Men vi har jo faktisk også den ydelse i Obsidian der hedder Linkligaen hvor vi nemlig går ud og viser forskellige typer af gratis sider hvor man kan tilmelde sit website.

Alexander Leo-Hansen: Ja.

Henrik Bondtofte: Og der lister vi rigtigt mange af de her katalogsider, som er en blanding af alle mulige andre typer af links man kan tilmelde os.

Alexander Leo-Hansen: Ja, og hvad er det, er det fem links der bliver sendt ud om måneden?

Henrik Bondtofte: Ja det er fem vejledninger til fem forskellige typer af sider, typisk primært, abso- lut primært danske sider. Og så er der en vejledning til hvordan man tilmelder sig og hvad kriterier- ne er for at komme ind på de forskellige sider. Og det koster jo ikke særligt meget at få en sådan en mail med de anvisninger. Det er en nem måde i hvert fald at sørge for at man får bygget nogen links på.

Alexander Leo-Hansen: Ja, ja, ja. Jamen ja, så jeg synes i skal prøve at gå ind på Linkligaen og så lige prøve at tjekke det ud og se om det kunne være interessant for jer hvis I ikke selv vil prøve at bruge tid og energi på at finde alle de her forskellige link-kataloger og submission sites og andet. Og det kan hurtigt tage ret lang tid.

Henrik Bondtofte: Ja og ellers kan man prøve at søge som sådan noget som “tilmeld website” i apo- strofer, for at se om man kan finde nogen websites hvor den strofe står. For det vil typisk betyde at man kan tilmelde et website og kombineret med katalog tilmeldinger og så videre, du må også kun- ne finde nogen. Men er man doven og vil man bare have det sendt, og være sikker på, man skal så også huske på at der er rigtigt mange kataloger der faktisk ligger derude der så ikke virker når du submitter dem. Eller det kan være at det tager fire år før de optager linket eller man sidder måske ikke og godkender dem mere. Og den slags slipper man jo så for i Linkligaen, for der tester vi jo tingene af inden vi sender dem ud.

Alexander Leo-Hansen: Ja.

Henrik Bondtofte: Så ud over at være doven og få dem tilsendt, så er det også prækvalificerede mu- ligheder.

Alexander Leo-Hansen: Ja netop.

Henrik Bondtofte: Hvor du kan bruge en del tid på at sidde og tilmelde til noget der ikke kører me- re. Men jeg vil sige når man bruger de her kataloger, jeg vil være meget forsigtig med hvordan jeg bruger dem. For eksempel sådan noget som ankerteksten.

Alexander Leo-Hansen: Ja der er det vel bare bedst at tage sin url eller et firmanavn.

Henrik Bondtofte: Ja, det vil jeg sige.

Alexander Leo-Hansen: Og ikke begynde at sidde og fifle med keywords og alt muligt.

Henrik Bondtofte: Ja man skal ikke begynde og sidde og kalde sit website for Billige IPhones hvis det hedder noget helt andet. Så skriv hvad websitet hedder i stedet for. Fordi man kan sige, er der noget som kataloger er blevet brugt til i sin tid, så er det jo rigtigt meget, generelt link spam. Så jeg vil sige når man skal bruge dem, så gør det med den gode kaptajn hat på og ligesom bare reklamer for dit website.

Alexander Leo-Hansen: Ja.

Henrik Bondtofte: Fordi det er også det som Google forventer at man egentligt bruger sådan et kata- log til, det er en reklame for et website og det skal være en god beskrivelse af, hvad kan du opnå ved at besøge det her website. Og det kan godt være der ikke er nogen der sidder og læser med, an- det end sådan nogen som Google, men prøv at lave en god og lækker tekst der ligesom forklarer hvorfor er det en fordel at besøge det her website. Og så brug unikke beskrivelser til dem, i stedet for at man sidder og gentager den samme beskrivelse. Det vil have en meget større effekt.

Alexander Leo-Hansen: Ja. Jamen jeg tror vi har rundet det meget godt af og er kommet ind på det hele, så tak for denne her gang. Lyt med til næste afsnit.

Deltag i diskussionen