Episode 1:Domain rating

I det første afsnit af Linkbyggerne taler Henrik og Alexander om fænomenet domænerating. Vidste du for eksempel, at Google slet ikke har en vurdering for et domæne, men kun for sider? Bliv meget klogere på emnet domænerating og om hvorvidt det er noget du overhovedet skal gå op i, i dette pilot afsnit af Linkbyggerne.

Se Linkbyggerne episode 1 som video:

Google har ingen rating for et domæne som helhed, men derimod ratings for sider, oftest er forsiden dog klart den side der akkumulerer mest linkværdi, hvorfor denne som oftest er den stærkeste side.

Henrik Bondtofte

Glæd dig til næste afsnit af Linkbyggerne, der kommer til at handle om de nye attributter for nofollow-tagget.

Introduktion til emnet: Domain rating

Velkommen til en episode af Linkbyggernes podcast, hvor emnet domænerating, også kendt som DA og domain rating, udforskes i dybden. Domænerating er en videreudvikling af det oprindelige koncept for linkpopularitetsanalyser, som blev opfundet af Google og kaldt PageRank. I denne episode afdækkes, hvad domænerating egentlig er, hvorfor det er vigtigt for hjemmesider, og hvordan man kan forbedre sin egen DA.

Google revolutionerede søgemaskineindustrien med opfindelsen af PageRank, en algoritme, der vurderer en websides autoritet baseret på antallet og kvaliteten af de links, der peger på den. Domænerating er et udtryk for samme værdi og fungerer som en metrisk skala, der vurderer den relative styrke og autoritet af et domæne på internettet. En høj DA indikerer en stærk autoritet og større sandsynlighed for at opnå højere placeringer i søgeresultaterne, hvilket er afgørende for at opnå en bedre synlighed og øget trafik.

I denne episode gennemgås de vigtigste faktorer, der påvirker domænerating, herunder indgående links, deres kvalitet og relevans, samt hvordan man kan optimere linkbuilding-arbejdet for at forbedre sin DA. Der diskuteres også nogle af de mest almindelige myter og misforståelser omkring domænerating og PageRank, så lytterne får et solidt grundlag for at træffe velinformerede beslutninger om deres hjemmesiders SEO.

Derudover udforskes, hvordan Google og andre søgemaskiner har udviklet deres algoritmer siden de første dage af PageRank og domænerating, og hvordan disse udviklinger har indflydelse på nutidens SEO-praksis. Eksempler på succesrige strategier og taktikker for at forbedre domænerating og øge hjemmesiders synlighed i søgeresultaterne præsenteres også.

Forbered dig på en spændende og informativ episode, hvor domæneratings verden og dets betydning for hjemmesiders succes udforskes. Lær om, hvordan du kan forbedre din hjemmesides DA, navigere i SEO-landskabet og opnå bedre synlighed i søgeresultaterne.

Transkribering

Alexander Leo-Hansen: Hej velkommen til, mit navn det er Alexander Leo Hansen og jeg er header for outreach her i Obsidian Digital. Jeg står for, for vores link building og link analyse, med videre, i samarbejde med SEO afdelingen. Det gør jeg så i samarbejde med Henrik Bundtofte, min kollega. Og vi skal, vi skal tale lidt omkring noget domæne autoritet og domain rating. Du vil måske lige hurtigt præsentere dig selv Henrik?

Henrik Bondtofte: Ja, jamen øh mit navn det er Henrik Bundtofte og jeg har arbejdet med links og linkbuilding i snart 20 år. Jeg har skrevet 2 bøger om emnet og synes det er et super, super spændende emne. Så jeg er rigtigt glad for at vi kan sidde og snakke om det her.

Alexander Leo-Hansen: Ja netop, og der er jo det. Vi skal starte med at tale omkring domæne rating generelt, i forhold til det her metric fra Ahrefs.

Henrik Bondtofte: MM.

Alexander Leo-Hansen: Det der jo mange der går ret meget op i, når man har været i branchen i noget tid og også hvad man, når man skal sælge links til, til andre personer, det er jo det de næste spørger om som det allerførste.

Hvad er, hvad er egentligt domain rating?

Henrik Bondtofte: Ja, det er et meget klassisk spørgsmål man hele tiden får, særligt i forbindelse med link salg. Jeg synes jo, jeg synes jo det er blevet lidt, det er lidt ærgerligt at, at man er så fokuseret på lige præcis den metrics. Fordi man kan sige, som du jo siger, domæne autoritet det er en værdi Ahrefs basically har skabt.

Fordi inde ved google, der er der ikke noget der hedder domæne autoritet. Ifølge Googles oprindelige patenter, og det, det den algoritme egentligt gjorde at google blev en meget bedre søgemaskine end alle andre søgemaskiner. Øhm, så fordeler man jo værdier på sider og derfor hedder værdien pagerank og det er jo sådan simpelthen grund motoren i hele Google. Det er deres link popularitets algoritme og det er jo den man prøver at emulere, altså den her karaktergivning og udregning af en sides score, det er det samme man prøver at gøre i for eksempel Ahrefs. Men det der er ærgeligt ved at folk fokuserer så meget på den her autoritet, eller det her nummer her, jamen det er at det, det forhindrer jo at folk rent faktisk vurderer selve websitet de får linket fra, øhm, i forhold til, jamen er det relevant sted at få et, øh, et link fra for eksempel. Man isolerer det altså i forhold til den her enkelte score.

Og noget vi jo ved, fra Google af, det er at Google ønsker ikke at vi skal fokusere på sådan nogen scores her. Og det var jo lige præcist årsagen til at Google selv fjernede deres visuelle toolbar pagerank. Øh, som man jo tidligere kunne tilgå igennem forskellige browser extensions. Så kunne du få at vide hvad var din link score og det fik du at vide af Google. Det lukkede de ned for, men det lukkede de kun ned for fordi folk fokuserede for meget på det. Så dengang der solgte man pagerank ni links, pagerank ti links.

Så domæne autoritet er bare blevet en ny numerisk værdi som vi kan bruge til og, og, og, sælge et eller andet. Øh, og det er ærgerligt, fordi som en singulær værdi så har den altså ikke særligt meget at sige.

Alexander Leo-Hansen: Ja, præcis og det er vel også meget vigtigt lige at tænke på, i hvert fald, at Ahrefs det er jo et privat firma, så altså, det er selve den der.

Henrik Bondtofte: Ligesom google.

Alexander Leo-Hansen: Ja, ja, korrekt men, men, man kan jo sige at, at selve deres domæne rating, altså den har jo ikke noget med Google at gøre, det skal man jo huske på i hvert fald. Det er selvfølgeligt deres bedste bud på, og de har jo nok haft nogen ret kloge personer til at kigge på det, men altså man skal stadig bare huske på at, at det er deres bud på hvad et godt site er. De har jo så lidt, lidt nogen forskellige øh, måder at udregne det på, hvor man kan, inde hos Ahrefs, der kan du faktisk bare læse hvordan det er de, de udregner Domain rating og hvordan, hvordan er det egentlig at man gør det.

Henrik Bondtofte: Jamen altså de, de har jo en meget forsimplet, udregningsmetode altså, man bruger værdien for den side der, der linker ligesom man også får, mod Google gør. De har den værdi der hedder, UR tror jeg den hedder, URL Rating, som er deres karaktergivning for den enkelte side og når de så regner domæne autoriteten ud så bruger de så de enkelte scorer akkumuleret op til at udregne en overordnet score for hele websitet. Men man må gå ud fra at Google gør det meget på samme måde, men på en meget mere sofistikeret måde. Og så skal man jo huske på som du er inde på her, Ahref er et, det er et privatejet virksomhed, men det er i virkeligheden en meget, meget, meget lille virksomhed sammenlignet med Google. Og Google har scrapet de her data, særligt link data, i 25 år. Og at tro på at Ahref har bare, mere end en procentdel af hvad Google har liggende af sider og data, det ville være fuldstændigt tåbeligt.

Henrik Bondtofte: Så man kan sige at Ahrefs, den måde de også kigger på, på links øh, der peger ind på et website, den er jo, altså den er fuldstændigt ubrugelig sammenlignet med den måde Google gør det på. Så vidt jeg husker, så tæller Ahrefs ikke links med fra sider som har en ur rating på under 20, altså de er simpelthen ikke at finde inde i Ahrefs og det er jo selvfølgeligt fordi det koster mange penge at have alt det her data liggende. Så det er klart at man vil jo gerne sørge for at man udregner de her scorer og have et index, men man vil helst ikke have for stort et index fordi det bliver for dyrt. Og der vil jeg sige, der har deres ingeniør altså gjort en rigtig, rigtig stor fejl, det her med man siger, alle sider der har en, en lavere rating end, end 20 eller 15 eller hvad det nu er på, dem tager vi simpelthen ikke med i vores index. Fordi, prøv at forestille dig du har et website der har, øh, 200, øh, links fra sider der har en ur rating på under 20. Tror du de bidrager med nul værdi?

Alexander Leo-Hansen: Det gør de nok ikke.

Henrik Bondtofte: Nej, altså man kan sige at hvis det er oprigtige hjemmesider, det er bare sidder der ikke har fået så mange links, så er det meget normalt at du, du har et website der kan have en, en domæne autoritet, en ur rating på forsiden på, på under 20. Det betyder ikke linket ikke har en betydning og at det ikke kan være et godt link.

Henrik Bondtofte: Og det kan man sige det, det får man totalt skjult i forhold til sådan noget som at bruge, øh, bruge Ahrefs. Så det er, det er lige meget hvad, uanset hvor godt de så kan udregne den her score så, så er den aldrig retvisende fordi der er en masse typer sider den ikke tager med.

Henrik Bondtofte: Nu vil jeg lige tilknytte, øh, nu snakker vi lige om, altså at komme ind på Ahrefs kan man sige, men det er også en af de store problemer jeg kan sige i forhold til negativ SEO. Øh, det er ret svært at bruge et redskab som Ahrefs til, egentligt at sidde og kigge på skadelige links, fordi typisk så de skadelige links de kommer fra sider der ikke har en særlig høj UR Rating og det betyder så at linksene dem kan du ikke se inde i Ahrefs. Så du kan altså slet ikke se hele scopet af links der peger på dit website, og må bruge et andet værktøj for at få et dybere indblik.

Alexander Leo-Hansen: Og der er jo så der hvor jeg kan bruge Google search control for eksempel til at øh

Henrik Bondtofte: Ja.

Alexander Leo-Hansen: Til at få et overblik over de links der kommer ind. Men det er jo, ja, det er jo som du siger, det er jo egentligt et ret stort problem i forhold til at man ikke får alle links ind i Ahrefs, altså i forhold til værdier og der må man jo gå ud fra at, at Google de tæller jo alt med kan man sige.

Henrik Bondtofte: Det gør de helt sikkert.

Alexander Leo-Hansen: Der ved jeg også at, at Ahref de har jo også lidt det problem kan man sige, at de slet ikke tæller nofollow links med når de udregner Domain Rating, og selvom de jo nok ikke har den helt store værdi så.

Henrik Bondtofte: Nofollow links overfører jo stadig værdi kan man sige. Vi har i hvert falde, øh, trust og den kan også overføre ankertekst værdi og det er også en stemme. Det vi ved fra de originale patenter i forhold til nofollow, det er at det egentligt et signal til Google om helt at lukke for pageranken. Så det er jo egentligt den værdi man vil kunne udregne, men nofollow links har også stadig sin berettigelse og kan også godt have meget positive effekter. Jeg vil sige, der er kørt nogen forsøg for et år til to år siden, hvor der var nogen der prøvede og øh, hvad er det nu det hedder, bygge flere tusind nofollow links til sites for at se hvad der så skete. Og der kom nogen ret interessante cases ud af det, hvor de vekslede ret voldsom, og det var i forbindelse med Google gik ud og sagde, at de ændrede tilgang til øhm, hvordan de opfangede øh, hvad er det nu det hedder, spam links, så de i større grad ville se bort fra dem, netop fordi at negativ SEO begyndte at blive et problem. Det var selvfølgeligt et problem du bare kunne linke til et site og så forsvandt det. Det kunne Google jo ikke have, så derfor ændrede de lidt holdning til hvordan vi behandler de her, øh, links som sandsynligvis, øh, hvad er det nu det hedder, øhm, ikke er oprigtige links.

Alexander Leo-Hansen: Ja, ja. Og man, i forhold til den her domain rating der ved jeg også at Ahref de ligger jo også ret meget vægt på at hvis du får et link, fra et site som har en forholdsvist lav domain rating på 15, men at den ikke linker mange gange ud, kontra et link på, domain rating på 60, men de linker en million gange ud.

Henrik Bondtofte: Der bliver overført meget mere værdi når du linker mange gange i alt. Det kan Ahref slet ikke akkreditere, overhovedet i den udregning de har.

Alexander Leo-Hansen: Lige præcist, ja.

Henrik Bondtofte: Men når du akkumulerer pagerank og linker fra alle sider, det forresten ikke nogen links man skal have for mange af, der skal være en god årsag til at man gør det, og ellers så kan det i den grad give nogen problemer, fordi, det trækker os lidt tilbage til det her gamle partnerlinks og sådan noget  hvor man bare byttede links. Men den størst mulige værdi man kunne får fra et andet website det er klart cite-by links, det er der man får, modtager allermest pagerank for sitet, fordi det er jo den akkumulerede værdi for hver eneste side der sendes videre. Og det er jo selvfølgeligt også helt forkert at man ikke kan akkumulere den.

Henrik Bondtofte: Men der er jo også et andet kæmpestort issue med, med, med domæne autoritet. Øh i forhold til sådan noget som Ahrefs, øh, som man skal huske på. For eksempel expired domain, øh, jeg kan meget nemt gå ind og købe nogen gamle domæner og når jeg så kigger i Ahrefs så vil de fremgå som at have nogen rigtigt, rigtigt høje domæne autoriteter. Fordi de er jo baseret på de links der peger ind på websitet. Det Ahrefs ikke kan se, det er om Google har nulsat værdien for alle de links der peger.

Så et website, der viser, der har domæne autoritet på 70, kan i realiteten godt have en domæne autoritet på 0 eller en side værdi på 0. Lad os så sige at det er nogle der overtager websitet og begynder at bygge nogen ekstra links til den, til websitet, så kan det godt begynde at rangere, men du går egentligt fra en nul stand og så bygger forfra på noget, men autoriteten vil vise, vil se vanvittig høj ud i analyseværktøjer som Ahrefs. Og sådan ser det ikke ud inde ved Google, der vil der jo ikke stå, lad os sige at man har kalkuleret det frem til en score på 70,  som slet ikke er sådan at Google kører, det er noget højere værdier man kører, man har en nedre ende og en øvre ende og det danner ligesom præcedens for den højeste værdi og den laveste værdi som nulværdi. Og den højeste værdi den stiger hele tiden i takt med, at verdens mest populære websites får flere og flere links.

Men det kan man sige, det har du ingen mulighed for at se. Men der findes jo nogen andre metrics man så kan bruges til at finde ud af, lad os nu sige man har er øh, website der har en domæne autoritet på, på 70. Øh vi vil gerne finde ud af om google mon har sanktioneret det her på nogen måder. Er der nogen andre metrics man kunne, man kunne kigge på for ligesom at prøve at verificere hvorvidt der er sket noget med sitet.

Alexander Leo-Hansen: Jamen det er der jo og det er også, det er jo også  der hvor hvor man lidt, øh, kommer på den der snak i forhold til udløbne domæner, hvor man kan se at de har en rigtigt høj ur på 50-60 70, for eksempel, fordi det har været et eller andet statsligt ejet hjemmeside, som så lige pludseligt er blevet deaktiveret. Øhm så kan man jo se at de har høj ur, men der er nul trafik for eksempel.

Henrik Bondtofte: Lige præcist.

Alexander Leo-Hansen: Så det er jo også derfor at, at øh jeg, og det ved jeg også du, er ikke super store fans af domain rating. Det er hvert falde ikke kun det vi kun klikker på, vi kigger især også på trafiktal, for at se om det er, hvad man kan sige, måske, en rigtig hjemmeside, hvor der er rigtige personer inde på selve sitet. Øhm, og det er jo også lidt, i forhold til det der domain rating, man kan jo også godt gå ind og manipulere lidt jo, øh.

Henrik Bondtofte: Det kan man sagtens.

Alexander Leo-Hansen: Det kan vi jo se, se masser af cases på.

Henrik Bondtofte: Mhm.

Alexander Leo-Hansen: Fra folk vi køber links af, øh, og så videre. Og der kan man så lidt se på at, at der er nogen der lidt manipulerer med dem, og det er jo også derfor at man ikke kun skal kigge på det.

Henrik Bondtofte: Sådan isoleret, isoleret måle værdi, det synes jeg det har en, en, det, ja det er en tæt  på ikke eksisterende værdi. Problemet med de her måle værdier det er, man begynder lynhurtigt at isolere og fokusere på dem, og de er så lidt sigende som noget kan være. I virkeligheden handler det jo om at få links fra nogle relevante og gode sider som, øh, der er, der kan lave nogle rigtige oprigtige anbefalinger af dit website. Det der man får mest for de, jeg vil jo altid, hvis jeg bliver tilbudt et website der er spot on tematisk eller et der er, der er blandet med alt muligt forskelligt, det ene har øh, hvad er det nu det hedder, en øh en rating på 40 men det er mere relevant i forhold til mit indhold. Det andet har en rating på 60 eller 70, der vil jeg vælge det link med en rating på 40. Fordi jeg vil hellere have at der er en oprigtigt connection mellem mit site og det andet site. Der er altså større chance for at der både kommer brugere igennem, der er også større chance for at linke har en effekt. Man kan sige, det som vi ikke kan se og som kun Google kan se, det er hvad for nogen links virker egentligt og hvad for nogen virker ikke. Det er tæt på umuligt at finde frem til om Google har slukket for link værdien på et website. Øh fordi Google kan godt slukke for udgående links, det vil sige at det er de links øh, eller de udgående links de overfører ikke nogen værdi, men websitet kan faktisk stadig godt arrangere. Men fordi Google har lokaliseret websitet, sælger rigtigt mange link til typisk, øh, et rent link salgs website for eksempel der kan de gå ind og nulle værdien fra de udgående links.

Alexander Leo-Hansen: Netop, og det er jo så der hvor man kan stirre sig blind på den domain rating.

Henrik Bondtofte: Lige præcis.

Alexander Leo-Hansen: Fordi man kigger kun på den og det er jo også der hvor Ahref de har jo ikke nogen jordisk chance for at, at vide om mit, om mit site er blevet nullet. Så man kan lige pludseligt købe links fra et eller andet godt, øh, godt side, og så kan man lige pludseligt opleve at der er faktisk ikke nogen værdi i. Og det er jo så der hvor det lidt clasher mellem Google og Ahref.

Henrik Bondtofte: Det gør det. Og jeg synes i hvert fald at det, det vigtigt at man, at man skal huske på, også særligt med det her med altså, der er for det første, der er slet ikke noget der hedder domæne autoritet inde ved Google. Øh, det eksisterer ikke begrebet. Pagerank konceptet, som du sagde, det er side værdier, men det er så er i det, hvorfor er det forsiden altid har den højeste værdi, jamen det er jo fordi det typisk for, øh, praktisk talt alle websites altid er forsiden der har den største mængde af indgående links. Derfor er det også den side der akkumulerer den allerstørste styrke. Øh, og det er derfor også derfor man siger at forsiden det er den bedste til at viderefordele den her eksterne link værdi ud til resten af websiten igennem dens interne link.

Så man kan sige ens forside er jo altid, i princippet, eller meget ofte, den stærkeste side, men det er jo sjældent man bruger den til egentligt at have det som sin vigtigste landingsside, selve forsiden. Øh, men det er fordi den er fantastisk til at opsamle og akkumulere værdien videre ud på websitet, eller øh, flytte værdi ud på websitet i ligelige fordelinger.

Alexander Leo-Hansen: Ja, og, og det er jo også rigtigt ja, at man har jo næsten et problem hvis man har, en øh, en forside der har en mindre domæne rating contra UR på nogen af de andre sider. Altså vi har jo set nogen cases hvor at, at folk har bygget alt for mange links mod en eller ande speciel landing page.

Henrik Bondtofte: Ja, lige præcis.

Alexander Leo-Hansen: Men også hvor at, at der måske også har været brugt nogen, nogen lidt for, for vilde anker tekster, altså at det ikke, øh, at det ikke er sådan generiske men at det kun er i forhold til de her søgeord.

Henrik Bondtofte: Mm.

Alexander Leo-Hansen: Øhm, men hvordan er det her, jeg har, jeg har talt med nogen på det seneste hvor de har lidt den opfattelse at det er ikke særligt godt at købe links eller bygge links eller hvordan man nu gør det fra sider der har en mindre domain rating end sit eget site, altså de er lidt nervøse eller bange for at det næsten vil gøre deres site dårligere når de får et link.

Henrik Bondtofte: Det er ligesom om de har en negativ effekt af et site der

Alexander Leo-Hansen: Mm.

Henrik Bondtofte:har færre links linket til deres website.

Alexander Leo-Hansen: Så de har lidt den tror at man, man skal hele tiden have, nogen links fra sites der er bedre end sit eget.

Henrik Bondtofte: Uh, uha, det bliver en meget, meget svær øvelse der til sidst bliver en umulig opgave at løfte.

Alexander Leo-Hansen: Ja, altså.

Henrik Bondtofte: Det den er jo selvforstærkende på en meget negativ måde, du lige pludseligt er oppe i at skulle have links.

Alexander Leo-Hansen: Ja.

Henrik Bondtofte: Med 99 score og praktisk talt kun kan få links fra Facebook og Google. Øh, altså jamen øh, det, det har jo selvfølgeligt ikke noget på sig overhovedet, altså alle, alle links kan i princippet have værdi helt ned til en rating på ingenting så længe Google har indekseret websitet og det kan et website godt være helt uden at have et link. Det har jeg så virkeligt næsten ikke nogen værdi at give ud af, fordi det er en nulpunktssum, et link til et website så kan det give værdi, den værdi kan have betydning for dit website og så skal man jo huske på, det er jo ikke kun link værdi man overfører. Altså det er jo ikke kun pageranken eller det man kalder autoriteten der bliver overført igennem et link, det er også en bekræftigelse af, hvad er det den pågældende side handler om og det signal alene kan få en side til at rangere bedre. Samtidigt er det også hvilken kontekst står linket, kan man få forstærket forståelsen af det der linkes til og hvad er anker teksten der peger hen på websitet. Så man skal absolut ikke være bange for links fra sites der har en lavere domæne autoritet, men, altså hvis man bliver tilbudt et link fra en side der har en domæne autoritet eller en ur rating på 1, så skal det også være et godt thematisk match før det er tusind kroner værd kan man sige. Men jeg vil aldrig sige nej til det hvis det var bare det mindste, øh, sammenfald med det som jeg skriver eller en der skriver må jeg linke til dig fra min side, jeg har kun domæne rating 20. Selvfølgeligt må du det.

Alexander Leo-Hansen: Ja, ja og det er jo også der hvor man lidt kan kigge på at, at øh, for det første så bliver det jo, som du selv siger, det er en ret umulig opgave at kun skaffe links fra sider der har en højere ur end sit eget.

Henrik Bondtofte: Ja altså man kan sige sådan en som, sådan noget som facebook de vil kun have nedadgående adfærd fremadrettet, ranking mæssigt, fordi de ligger på en domæne rating på 99 så de får masser af links der har en lavere rating, så hvis det var tilfældet så lige pludseligt så kunne man jo køre, rulle sig selv ud af Google igen.

Alexander Leo-Hansen: Ha, ha. Præcist, præcist og det er jo, det gør det jo også lidt, altså hvis, hvis man så også kun har den mission at man vil have links fra sider der har en højere dr end sit eget, så begynder det også at se lidt unaturligt ud kan man sige.

Henrik Bondtofte: Super unaturligt.

Alexander Leo-Hansen: Altså hvis, man slet ikke har nogen lavkvalitets links så, det er også sådan vi kommer ind på nogen af de andre afsnit i forhold til hvad for nogen typer af links der er, men, men, altså hvis du kun, du kun køber medielinks eller prøver at komme ud i medierne og få nogen links derfra, så bliver det jo lidt, lidt en underlig linkprofil kan man sige.

Henrik Bondtofte: Det er en dybt unaturlig linkprofil og det er meget nemt for Google at se hvad der foregår, og det er lige så snart der er mønster i sådan noget. Og det er jo også, det vil jeg aldrig nogensinde anbefale nogen at gå ud og sige, jeg skal bruge øh, jeg skal have 10 links per måned og de skal have en domæne autoritet på plus 60. Det ser så unaturligt ud, hvor mange andre link profiler vil du kunne sammenligne, hvor præcist det scenarie spiller sig ud? Det, det vil aldrig, det sker ikke, det vil være blandet med en masse andre ting, det meget tydeligt at det er et bestilt arbejde eller man kører sådan en singulært opgave, det skriger bare til himlen til Google. Det meget nemt algoritmisk at regne ud, og kigge på, øh, og det der nok sker i de fleste tilfælde det er simpelthen at Google siger, de her links her de har ikke nogen værdi for det her website. De kan så godt have værdi for et andet website, og det er jo en anden måde at Google kan lukke ned for ting, for det kan godt være at du ikke får nogen værdi, men en anden  der linkes til i samme artikel får faktisk værdi for det.  Og det kommer an på, hvordan, hvad der ellers sker rundt omkring dit website. Så alt andet lige, et link øh, er aldrig helt det samme for hvert website.

Alexander Leo-Hansen: Ja, ja.

Henrik Bondtofte: Vi er i samme artikel men det kan være forskellige outputs vi får ud af det.

Alexander Leo-Hansen: Og så er det selvfølgeligt også vigtigt at være klar over, at de her stats indefra Ahref de bliver hele tiden opdateret. Så man kan

Henrik Bondtofte: Det kan de.

Alexander Leo-Hansen: jo lige pludseligt, jeg ved ikke om man kan næsten sige føle sig snydt hvis du har købt et eller andet øh, køb et, et, link, men det er på 50 og så ryger det ned til 40 en måned efter.

Henrik Bondtofte: Ja, ja så er det jo lige før at folk kan komme og brokke sig over at man har betalt det eller at man selv kan blive utilfreds. Jeg ville simpelthen ikke gå så meget op i det. Det ville jeg simpelthen ikke, jeg ville i stedet for kigge på om det var et godt link at få for mit website, om det tematisk passer på det. Men ja det er et problem når folk isolerer på det, men vi bruger jo også selv nogen gange domæne autoritet og trafiktal og så videre, når vi skal fremvise nogen medier øh, og det gør vi jo fordi at det er blevet, altså så må man sige, det er jo blevet faggargon som man bruger, særligt i Danmark og mange andre lande også. Det er svært for os at fortælle dem noget om et website uden at have de værdier med, er du ikke enig i det?

Alexander Leo-Hansen: Det er jeg helt enig i.

Henrik Bondtofte: Så får vi ikke folks interesse.

Alexander Leo-Hansen:Og det, det er jo heller ikke fordi vi er helt modstandere af det, vi siger bare i hvert fald det er ikke det allervigtigste.

Henrik Bondtofte: Lige præcist.

Henrik Bondtofte:  Vi vil jo gerne stærke links. Men det er ikke nødvendigvis at det er givet at det er gennem en domæne autoritet måling for Ahrefs der er den måling vi går op i.

Alexander Leo-Hansen: Ja – Og det er jo, det er jo også der hvor at, at, at de her forskellige domain rating værdier de kan jo både stige og falde, men den måde Ahref de også gør det på som jeg forstår det, det er jo at, at hvis der er nogen af de helt øvre sites der faktisk bliver endnu bedre, så er det at hele indekset Ahrefs, de faktisk falder for alle de andre sider. Så hvis du har nogen af, er det Facebook, der ligger på, tæt på 100, og den egentligt rigtig skulle op på 101, så fordi de har det der max cap på 100 så er det at alle de andre de faktisk ryger ned.

Henrik Bondtofte: Åh ja, du kan skubbe, skubbe det nedad når den vækster, det er modsat af hvordan Google gør det jo i princippet.

Alexander Leo-Hansen: Så hvis man ser sin domain rating falder så kan det faktisk bare være at det er fordi, at der har været et løft helt oppe i toppen på de helt stærke sider. Bare generelt i hele verden.

Henrik Bondtofte: Ja.

Alexander Leo-Hansen: Mm. Og det er jo selvfølgeligt, altså så man skal også være, man skal ikke være sur og bange for at, at ens domain rating sagtens kan falde, fordi det, det er helt naturligt.

Henrik Bondtofte. Ja det, og der, og ja, og domain rating, ja eller den kan falde ja. Nu igen vi sidder og snakker om det som om det er en ting, det er jo bare en værdi inde i et program.

Henrik Bondtofte: Men, men ja. Men lad os bare kalde det, øh, side autoritet for forsiden, det vil faktisk være meget mere korrekt at kalde det det. Problemet er alle andre, kalder det domæne autoritet, så det bliver vi nok også ved med at gøre. Det ændrer ikke på jeg har særligt et problem med at kalde det for det.

Alexander Leo-Hansen: Ah, det er jo det, og det er jo også, det er jo, det man, man har set de sidste par mange år og det er det der er fokus på. Så der er jo ikke rigtigt noget og, og gøre hvis man ikke er, ja i hvert fald ikke bruger det der metric, så, så kan man i hvert falde ikke rigtigt fortælle om links med andre ved jeg.

Henrik Bondtofte: Nej, men det er jo en nem måde og kommunikere på i forhold til nogen, nogen værdier vi kan kaste ud, for vi kan jo heller ikke sidde og snakke en halv time om hvorfor et link er godt. Hvis vi skal sælge et, eller em der vil købe et.

Alexander Leo-Hansen: Ja.

Henrik Bondtofte: Øh. Men øh, det er nogen overordnede værdier og de skal virkeligt kun bruges som et overordnet pejlepunkt og så skal man virkeligt huske på, det kan manipuleres i stor stil. Jeg ville passe på med altid bare, i hvert fald at gå og ja og så, man må simpelthen ikke gå efter kun høj autoritets link. Det giver en helt forvredent øhm, linkprofil, en unaturlig linkprofil og jeg vil garantere for man vil få mere ud af det hvis man supplerer med alle mulige andre former for links. Som jo heldigvis tit også kan være meget billigere at få fat i.

Alexander Leo-Hansen: Ja.

Henrik Bondtofte: Øh. Hvis man da ikke selv sidder og reacher out til nogen eller bygger dem selv. Øh det er jo altså, priserne de afspejles jo også i forhold til autoriteterne, som er de der værdier. Øhm, og det er jo igen, det er jo fordi, det er noget man føle og mærke på. Øh og folk vil gerne betale mere for det. Men man skal bare lige huske på, øh, det er ikke sikkert man får mere ud af det fordi det har en, på papiret, højere autoritet.

Alexander Leo-Hansen: Ja præcis.

Henrik Bondtofte: Og ja, det er jo noget vi kommer ind på i nogen af de andre afsnit i forhold til hvilke forskellige typer links øh, links der er. Men jeg tænker vi har været ret godt rundt om, omkring domain rate generelt, fra Ahrefs og lidt, komme ind på hvad det er og hvorfor man skal bruge det, og hvorfor man ikke skal bruge det. Og også lidt hvordan man bruger det og hvordan det er udregnet. Øhm, så jeg tænker egentlig at, at vi har været ret godt rundt om det.

Alexander Leo-Hansen: Det synes jeg også. Vi kunne måske lige tale for at der er andre værktøjer der også kalder det autoritet og domæne autoritet, men, øh, som jeg har set det så er det primært Ahrefs der har, ligesom har startet den her, det er også fordi det er blevet så populært et program i skandinavien. Jeg er lidt bange for jeg har været med til at pushe på udbredelsen af det, for jeg var dybt henrykt for programmet, øh, eller for værktøjet for mange år siden. Men det var altså endnu, øh, det var lang tid før de begyndte og skrumpe deres index, og det gør de bare hele tiden. Så for mig at se bliver værktøjerne mindre og mindre værd, men vi ved jo også Google generelt har problemer med, med datamængderne som det er nu.Så selvfølgeligt får de små værktøjer også problemer, men det ændrer ikke på at, kan vi ikke se det hele, så er nytten af værktøjet altså væsentligt mindre og det er noget vigtigt at huske på.

Henrik Bondtofte: Ja, jamen og, og, og det var det du kom ind på tidligere at, at også får nogen år siden, måske 5-10 år siden, der kunne man jo godt se, altså næsten alle, alle backlinks et, et site har og det bliver sværere og sværere når man bruger Ahrefs.

Alexander Leo-Hansen: Det gør det.

Henrik Bondtofte: I forhold til, og det er jo der hvor man næsten kan supplere op med, med andre tools også til at få en mere komplet link profil.

Alexander Leo-Hansen: Det lyder som et afsnit, om forskellige link værktøjer.

Henrik Bondtofte: Ja. Ja.

Alexander Leo-Hansen: Vi må hellere, vi må vende tilbage til.

Henrik Bondtofte: Ja, jamen vi siger tak for denne gang. Tak fordi at du så med. Og ja, giv endeligt en kommentar i forhold til hvad du, hvad du synes om konceptet.

Alexander Leo-Hansen: Det vil vi vildt gerne høre om. Så vi ved om vi skal optage nogen flere.

Deltag i diskussionen